Jong geleerd in AI is voortaan ook oud gedaan

Een artikeltje in de Volkskrant van 18 maart 2017 onder deze titel trok mijn aandacht, want ons gezin heeft 45 jaar geleden meegedaan aan de TV-serie van Jeanne van Munster geheten ‘Jong geleerd, oud gedaan’. Helaas is het levensgrote familieportret, dat een onderdeel van die leuke uitzending was, vergaan. Maar ons rest nog altijd een elektronische afbeelding.

Het artikeltje zelf vertelt dat een van de grootste hobbels in de AI lijkt te zijn overwonnen door de onderzoekers van DeepMind, het AI-systeem van Google. Dit probleem – ‘catastrofale vergeetachtigheid’ – houdt in dat DeepMind eerder geleerde spelletjes verleert als het een nieuw spel leert. Onbedoeld een soort Artificial Alzheimer (AA), die kennelijk te goed geslaagd is.

DeepMind is een zogenaamd ‘deep neural network learning’ systeem, van het soort dat machinaal leert aan de hand van voorbeelden. Het leren van het Go-spel is al eerder aan bod geweest in mijn blog. Tot nu toe hadden zulke netwerken blijkbaar problemen met het achter elkaar leren van verschillende  opdrachten.

Gelukkig is er nu een nieuwe algoritme bedacht die vaststelt hoe belangrijk de geleerde denkpaden zijn, zodat die beschermd kunnen worden als er nieuwe worden geleerd. De ‘ingesleten’ paden worden daardoor minder snel overschreven.

Heel knap dat je automatisch het belang van bepaalde paden kunt bepalen, maar het lijkt mij met mijn domme Pipo-hoofd dat het eenvoudiger is om gewoon álle paden te onthouden. Dat moet in deze tijd van big data toch een fluitje van een cent zijn? Dan kun je eerst simpel vaststellen om welk spel het gaat, en vervolgens de daarbij behorende paden kiezen. Dan hoef je niets te vergeten en kun je een alwetende machine maken – die de vergeetachtige mens zal overtreffen! Maar die fantastische mogelijkheid hoef ik Google toch niet te vertellen… Ik neem niet aan dat hun onderzoekers al echte Alzheimer hebben!

Hein van Steenis (19 maart 2017)



Reacties zijn gesloten.